Didaktik

12. december 2013 af Malene Romme-Mølby

Læreren er altafgørende, viser uddannelsesforskeren John Hatties liste over, hvad der påvirker elevers læringsresultater.

Læs mere
16. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

Mange folkeskoler har taget LP-modellen til sig, hvor lærerteamet sammen skal analysere læringsmiljøet for at forbedre elevernes læring. Men modellen kan ikke helt overføres til gymnasiet, mener lærerne i et LP-projekt.

Læs mere
4. september 2013 af Phillip Adam Dimsits Lerer

Er motivation af elever lærernes ansvar eller elevernes?

Læs mere
12. april 2012 af Johan Rasmussen

It-forsker efterlyser, at gymnasierne får skabt en god it-kultur i de enkelte klasser. I dag er der store forskelle på, hvordan it og sociale medier bruges eller ikke bruges i undervisningen, mener Michael Paulsen, it-forsker fra SDU.

Læs mere
2. december 2011 af Malene Romme-Mølby

Pigerne planlægger, drengene tager det, som det kommer. Det kan give en kønsmæssig slagside, når de skal have en uddannelse, vurderer ungdomsforsker. Hun frygter, at det vil tynde yderligere ud på de videregående uddannelser.

Læs mere
2. december 2011 af Tina Rasmussen

Drenges og pigers hjerner udvikler sig i forskelligt tempo. Det er lærerne i både grundskolen og gymnasiet nødt til at tage højde for i undervisningen. Ellers taber man drengene, siger hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen.

Læs mere
2. december 2011 af Tina Rasmussen

60 procent af studenterhuerne landede sidste år på hovedet af en pige. Drengene er klemt. Både grundskolen og gymnasiet er pigeskoler, og det er et problem, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Læs mere
2. december 2011 af Malene Romme-Mølby

Som lærer kan det være svært at konkurrere med Facebook og diverse computerspil. Men i stedet for at konkurrere skal man inddrage de digitale medier, har lærerne Claus Scheuer-Larsen og Frank Villa erfaret.

Læs mere
7. november 2011 af Johan Rasmussen

Det giver ikke mening at lave en skarp måling af lærernes undervisningstid og bruge den som et udtryk for kvalitet i gymnasierne, mener tre forskere i undervisning. Alle aktiviteter, som fører til god undervisning, har lige så stor værdi som selve undervisningstiden, mener de.

Læs mere
12. august 2011 af Rikke Høm Jensen

Julie Wessel Iversen har som årsvikar erfaret, at det kan være en udfordring at formidle, mens man lærer at formidle. Være en autoritet, mens man bygger sin autoritet op. Og tage ansvar for andres læring, når man gør alt for første gang.

Læs mere
12. august 2011 af Rikke Høm Jensen

Som uerfaren gymnasielærer er udfordringerne mange. For Kasper Kofoed Ljungdahl var det at kunne sparre med en erfaren kollega afgørende for en god start på Gefion Gymnasium.

Læs mere
2. maj 2011 af

Et godt læringsmiljø kræver, at eleverne ikke kun bliver rystet sammen socialt, men også fagligt. Derfor skal eleverne ikke altid lave gruppearbejde med de samme. Det er lærerne, der har autoriteten til at skabe de gode vaner, siger ph.d.-stipendiat Susanne Murning fra DPU.

Læs mere
2. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Der er alt for meget uro i gymnasieklasserne, fordi lærerne ikke er godt nok rustet til at klare eleverne, mener Marie Krarup Møller. Hun fandt inspiration i hæren og hos et par ældre kolleger, da hun startede som gymnasielærer.

Læs mere
2. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Det har altid været svært at gå fra at være studerende til nyuddannet lærer. Men med gymnasiereformen stilles der endnu flere krav til gymnasielærerne. Derfor har pædagogikum ændret uddannelsen.

Læs mere
2. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Klasseledelse er ikke noget nyt begreb. Men som lærer skal man være bevidst om, at man ikke kan hente inspiration fra resten af verden. For dansk klasseledelse er helt sin egen.

Læs mere
2. maj 2011 af Johan Rasmussen

Religions- og dansklæreren Jan Aasbjerg Petersen fra Rysensteen Gymnasium har deltaget i et forskningsprojekt om klasseledelse - og han er blevet fremhævet som et godt eksempel. Vi tog med ham på arbejde for at finde ud af, hvad han gør rigtigt.

Læs mere