Elevformand: Behov for grundig evaluering af eux
hovmark

Elevformand: Behov for grundig evaluering af eux

Mangel på tid og undervisningstimer trækker niveauet ned på eux-uddannelsen, mener formanden for Erhvervsskolernes Elevorganisation.

Der er ikke tilstrækkeligt sammenhæng mellem kvalitet og tid på eux-uddannelsen. Hvis eleverne skal have det fulde udbytte af uddannelsen, er der behov for justeringer – blandt andet i form af flere undervisningstimer.

Det mener formanden for Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO), Mie Hovmark. Hun er bekymret for, at eleverne ikke opnår det gymnasiefaglige niveau, som netop er hensigten med uddannelsen.

”Vi hører fra eleverne, at der simpelthen ikke er sammenhæng mellem mængden af tid og det faglige niveau. Det er bekymrende og stiller spørgsmålstegn ved, om eleverne overhovedet kan nå op på det gymnasiefaglige niveau, man forventer af uddannelsen,” siger Mie Hovmark.

Bør lytte til kritikken
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har imidlertid for nylig afvist, at der skulle være problemer med kvaliteten på eux-uddannelsen. Hun mener ikke, at en undersøgelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Ingeniørforeningen (IDA) giver anledning til bekymring.

I undersøgelsen svarede hele 43 procent af lærerne, at det gymnasiefaglige niveau på eux-uddannelsen er lavere end på htx-uddannelsen.

”Det er ikke min oplevelse, at niveauet i de gymnasiale fag på eux er lavere end på de øvrige gymnasiale uddannelser, og det mener jeg heller ikke, at man kan konkludere på baggrund af den pågældende undersøgelse,” sagde Ellen Trane Nørby til gymnasieskolen.dk.

Men det er Mie Hovmark uenig i. Hun mener, at undervisningsministeren bør være mere lydhør over for lærernes bekymring, da den deles af eleverne.

”Hvis det virkelig er ministerens opfattelse, så synes jeg da, at hun skal komme ud og tale lidt mere med eleverne og lærerne på eux-uddannelsen. Når de siger, at de oplever et problem, er der måske god grund til at tage dem alvorligt,” siger Mie Hovmark.

Nødvendigt med evaluering
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby har dog tilkendegivet, at eux-uddannelsen vil blive underkastet evaluering i 2016. En målsætning, som glæder EEO-formanden, da hun også mener, at eux-uddannelsen har behov for at blive undersøgt til bunds.

”Jeg mener, at det er bydende nødvendigt med en evaluering. Blandt andet bør man se på, om der skal justeres i mængden af undervisningstimer i de gymnasiale fag, eller om varigheden af uddannelsen simpelthen skal forlænges, siger Mie Hovmark.

Hun håber derfor, at undervisningsministeren vil se uddannelsen grundigt efter i sømmene.

”Eux-uddannelsen er en vigtig uddannelse, som skal blive ved med at eksistere. Den udjævner uligheder og gør det muligt for mange flere unge at læse videre. Derfor er det også afgørende, at den fungerer,” siger Mie Hovmark.

Fakta om eux

• I 2010 slog tre tekniske skoler dørene op for de første 35 eux-elever. I dag udbyder mere end 50 skoler eux-uddannelsen.
  • Eux udløser både et svendebrev og et gymnasialt eksamensbevis. Uddannelsen tager fire til fire et halvt år.
  • Sidste år begyndte godt 1.400 elever på eux-uddannelsen.
  • Hidtil er eux kun blevet udbudt på tekniske skoler, men fra august i år udbydes uddannelsen også på handelsskoler.
  • Eux-forløb tilbydes i dag på 36 forskellige erhvervsuddannelser.

Tal fra undersøgelsen

43 procent af eux-lærerne mener, at eux-elevernes faglige niveau er lavere end htx-elevernes, når det gælder de gymnasiale fag. 32 procent mener, at niveauet er stort set det samme. 2 procent mener, at eux-elevernes niveau er højere.

36 procent af eux-lærerne mener ikke, at eux-eleverne har kompetencer med fra fagene på erhvervsuddannelserne, der kan bygges videre på i de gymnasiale fag. 16 procent mener, at der er noget at bygge videre på.