Eleverne efterlyser seksualundervisning
Uge Sex

Eleverne efterlyser seksualundervisning

Eleverne på ungdomsuddannelserne har et stort ønske om at få seksualundervisning. Det imødekommer Sex & Samfund: De har udråbt uge seks til at være Uge Sex.

En kortlægning af unges behov og ønsker til seksualundervisning, som Sex & Samfund udførte i 2011, viser, at kun 10 procent af eleverne på ungdomsuddannelser får seksualundervisning. Siden 2008 har Sex & Samfund derfor kørt kampagnen Uge Sex for i uge seks hvert år. I år har ungdomsuddannelserne samlet meldt over 15.000 elever til kampagnen. Samme kortlægning viser, at der er et stort behov for viden om sexsygdomme, personlige grænser og så videre blandt de unge.

"De unges interesse for sex stopper ikke"
Gennemsnitsalderen for den seksuelle debut ligger på omkring 16 år, men den obligatoriske seksualundervisning slutter efter folkeskolens niende klasse. Ifølge Morten Emmerik Wøldike, der er sociolog og projektleder i Sex & Samfund, er det derfor nødvendigt at undervise i sex på ungdomsuddannelserne.

”Det hænger ikke sammen, at de fleste har afsluttet den obligatoriske seksualundervisning før deres seksuelle debut,” siger han og fortsætter:
”De unges interesse for sex stoppe jo ikke ved deres seksuelle debut – det er der, den for alvor starter.”

Seksualundervisning er ikke overflødig
Unge får megen viden om sex fra medierne i dag, men Morten Emmerik Wøldike mener ikke, at seksualundervisning vil være overflødig af den grund.

”I Sex & Samfunds kortlægning viste det sig, at de unge gerne vil have seksualundervisning på deres ungdomsuddannelser. Der er især ønske om en varieret form for seksualundervisning, der handler om mere end prævention og sexsygdomme,” siger Morten Emmerik Wøldike.

Sex & Samfund har derfor gjort undervisningsmaterialet fagorienteret, så det for eksempel kan passe ind i samfundsfags- dansk- eller biologiundervisning. Samtidig er det vigtigt for Sex & Samfund, at kampagnen forebygger mobning og diskrimination og skaber en følelse af fællesskab. Ifølge Morten Emmerik Wøldike er det noget, både elever og lærere har taget godt imod.

Et ansvar, der følger med
Nordfyns Gymnasium er en af de tilmeldte ungdomsuddannelser. Her får 200 elever seksualundervisning gennem kampagnen. Det sker ved forskellige sociale arrangementer samt i den normale undervisning.

”Når man har med unge mennesker at gøre, mener jeg, at skolen har et ansvar for, at de lærer om sex,” siger uddannelsesleder, Bente Mathiesen om baggrunden for gymnasiets tilmelding.
Hun mener især, at det er vigtigt, at de unge bliver undervist i prævention, så de kan undgå uønskede graviditeter.

Fakta om Uge Sex

• Uge Sex er en landsdækkende og gratis seksualundervisningskampagne
  • Kampagnen ligger i uge seks hvert år
  • Det er tredje år, ungdomsuddannelser kan tilmelde sig Uge Sex