Elever dropper bøgerne og laver dem selv
EG10Y

Elever dropper bøgerne og laver dem selv

Elever på Egaa Gymnasium har lagt matematikbøgerne væk og laver i stedet deres egen video-matematikbog. Ideen har bredt sig til flere fag og får nu støtte af Undervisningsministeriet.

En 3. g klasse på Egaa Gymnasium har netop udgivet deres egen matematikbog på undervisningsplatformen iTunes U.

Processen med at lave bogen er blevet en helt ny måde at undervise på Egaa Gymnasium. 10 andre hold er nu også gået i gang med at producere deres egne undervisningsbøger.

”Da eleverne begyndte i 1. g, sad de med traditionelle matematikbøger. De klagede over, at bøgerne var tørre og kedelige, og at de ikke forstod dem. Kan vi ikke droppe matematikbogen, spurgte de. Vi tænkte, det var en god idé og tog dem på ordet,” siger matematiklærer Pia Møller Jensen.

Innovativ undervisning
At det lige blev den klasse, som droppede bøgerne er ikke helt tilfældigt. Eleverne går i studieretningsklassen Science in Action med matematik A, kemi A og fysik B. Målet med klassen er at gøre dem innovative og skabe innovativ undervisning.

”Vi kunne se, at vi skulle væk fra den traditionelle undervisning, hvor eleverne får en lektie for, som de skal gå hjem og læse og forstå. Derefter står læreren ved tavlen og gennemgår et bevis eller en ligning, og sidenhen laver eleverne opgaver,” forklarer Pia Møller Jensen.

I matematikklassen i Egaa er det nu omvendt. Eleverne får at vide, at de for eksempel skal bevise Pythagoras sætning. De skal som lektie tænke over, hvordan de kan komme frem til et resultat. Princippet er, at eleverne skal bruge den viden, de har, og tænke over, hvordan sætningen kan bevises.

Gode ideer
Eleverne snakker i klassen om den matematiske sætning og kommer med forslag og gode ideer.

”En elev skal skrive alt ned, mens en anden tegner. Resten af eleverne har på den måde deres fulde opmærksomhed på det, vi taler om. Når vi kommer frem til noget, som virker, bliver eleverne delt i flere grupper, som arbejder videre,” siger Pia Møller Jensen.

De to elever, som har taget notater og tegnet, har nu ansvaret for at lave det afsnit i klassens matematikbog, som handler om dagens lektie. De to elever skal samtidig lave en videofilm, hvor de for læserne forklarer det matematiske bevis. De andre elever kan dog ikke holde fri – de arbejder videre i grupper.

Mundtlig eksamen
Processen har store didaktiske og pædagogiske fordele, mener Pia Møller Jensen.

”Når produktet bliver udgivet, og andre kan se det, bliver eleverne meget engagerede og gør sig ekstra umage for at gøre det godt. Samtidig giver det gode muligheder for at lave differentieret undervisning, da eleverne kan få ansvar for afsnit i bogen med forskellige sværhedsgrad,” siger Pia Møller Jensen.

Det er samtidig en god øvelse, når eleverne på video skal forklare matematik, så andre mennesker forstår det.

”Det betyder, at de træner den mundtlige formidling, og dermed bliver de bedre til mundtlig eksamen,” siger Pia Møllen Jensen.

3. g-klassen var den første på Egaa Gymnasium, som producerede deres egen digitale matematikbog. Nu er Egaa Gymnasium gået i gang med udviklingsprojektet Skriv din egen lærebog, hvor 10 hold og fem andre lærere er gået i gang med lignende forløb i fysik, matematik, spansk og engelsk. Undervisningsministeriet støtter projektet med 75.000 kr.

Matematikbogen er til matematik C. Senere kommer bøger til Matematik B og A. Bogen kan fås gratis på itunes U se under K-12 og derefter Egaa Gymnasium eller ved at følge dette link . E-bogen er produceret i samarbejde med virksomheden Infogeist, som har har bogen liggende på sin hjemmeside.

En del af videofilmene kan også ses på YouTube på kanalen eg10ynews

Sådan gør de

For at lave matematikbogen har klassen brugt digitale videokameraer og iPads. De har brugt tegneprogrammet SketchBook Express og programmet CloudOn, som gør det muligt at bruge Word på iPaden. Det fælles arbejde bliver lagt i Dropbox, så hele klassen har adgang til det, og det er herfra at e-bog og hjemmeside automatisk bliver genereret ved hjælp af systemet InfoGeist 1-2-3.