Elev fra 10. klasse sendte for dygtig kammerat til optagelsesprøve
snyd_forklaedt_shutterstock

Elev fra 10. klasse sendte for dygtig kammerat til optagelsesprøve

Hvis man vil snyde sig i gymnasiet, er det dumt at overlade optagelsesprøven til en kammerat, som klarer opgaverne med glans. Det må en dreng fra Kolding sande.

Når en elev går til optagelsesprøve i gymnasiet, forventer man ikke, at han klarer sig helt fantastisk. Ikke desto mindre var det, hvad en elev gjorde for nylig på Munkensdam Gymnasium i Kolding.
Nu er det imidlertid kommet frem, at han ikke selv løste opgaverne, men havde sendt en anden i sit sted. Fremover skal prøvedeltagerne legitimere sig med billede.

”Eleven klarede sig helt fantastisk, og det undrede hans UU-vejleder sig over. Det ledte os på sporet af, at der måtte være noget galt,” siger rektor Lene Hauge.

Eleven går i 10. klasse på en folkeskole.

”Vi gik til hans lærere, som var målløse over hans præstation. Derfor sendte vi et billede af eleven til gymnasiet, men de kunne ikke se, om det var ham, der havde været til prøven,” fortæller Bjarne Juhl Olesen, leder af Center UU Kolding.

Fremover skal prøvedeltagerne legitimere sig
Eleven blev anmeldt til politiet, som anbefalede, at han fik lov til at gå til en ny prøve. Her dukkede han selv op og dumpede med et brag.

”Vi får ikke en elev ind, som har prøvet at snyde os. Men jeg har forhørt mig blandt rektorkolleger, og det viser sig, at andre har været ude for samme oplevelse. Derfor stiller vi fremover krav om, at prøvedeltagerne legitimerer sig med billed-id. Det har andre gymnasier også indført,” siger Lene Hauge.

Kolding Gymnasium indførte kravet efter en lignende sag for nogle år siden.

”Det var under min forgænger, så jeg kender ikke sagens detaljer. Men det volder ikke problemer, at prøvedeltagerne skal legitimere sig. De skal alligevel ind på kontoret og have at vide, hvor de skal gå hen, så legitimationen indgår i den faste procedure,” siger rektor Momme Mailund.

Politiet tager sig af efterforskningen
Hvem der gik til prøve for eleven fra 10. klasse i den aktuelle sag, ved hverken rektor Lene Hauge eller UU-leder Bjarne Juhl Olesen.

”Politiets jurist har anbefalet os, at vi ikke efterforsker yderligere, men at vi overlader det til dem at finde ud af sammenhængen. Derfor har vi ikke konfronteret drengen med sagen. Han er stadig tilmeldt sin nuværende skole, og det er vores opgave at finde et andet tilbud til ham, nu da det står klart, at han ikke er egnet til gymnasiet,” siger Bjarne Juhl Olesen.

Han mener ikke, at Munkensdam Gymnasium har fejlet ved at undlade at forlange billed-id.

”Man kan altid være bagklog. Jeg kan ikke huske, at vi har været udsat for noget lignende i mine 13 år i UU,” siger han.

Lene Hauge mener også, at man bliver klog af forsøget på at snyde gymnasiet.

”Vi havde ikke forestillet os, at nogen ville snyde på den her måde,” siger rektoren.