Eksamen skal tilpasses ny virkelighed
Birgitte_Darger

Eksamen skal tilpasses ny virkelighed

Eksamen i dansk på gymnasierne bør justeres for at følge med udviklingen i undervisningen og samfundet, mener formanden for dansklærerne for stx og hf.

Birgitte Darger har et mindre bibliotek derhjemme, og hun har altid brugt bøgerne flittigt, når hun forbereder danskundervisningen. I de senere år sker det dog oftere, at hun googler for eksempelvis at finde frem til de seneste diskussioner om litteratur.

Denne nye virkelighed betyder også, at der kan være behov for at justere eller ændre eksamen både i mundtlig og skriftligt dansk, mener Birgitte Darger, der er formanden for Dansklærerforeningen for stx og hf.

24 timer
Til den mundtlige eksamen trækker eleven et spørgsmål og har en times forberedelse og en halv times eksamination

”I første omgang kunne det være spændende at lave forsøg med 24 timers forberedelse med adgang til internettet til den mundtlige eksamen. Det bliver mere og mere modsætningsfyldt, at eleven har en times forberedelse uden netadgang, når vi henter meget viden på nettet og træner eleverne i at være kritiske i deres søgning på internettet,” siger Birgitte Darger.

Hun mener også, at 24 timers forberedelse til eksamen rammer elevernes hverdag og arbejdsmetoder bedre, end den klassiske times forberedelse i et lukket rum.

”24 timers forberedelse giver eleverne mulighed for at sætte sig sammen og samarbejde, hvilket er den arbejdsform, de er vant til fra hverdagen,” siger Birgitte Darger, som understreger, at den enkelte elev stadig vil blive testet individuelt, selv om eleverne snakker sammen om spørgsmålet.

Prøv det af
Når Birgitte Darger forslår, at man i første omgang nøjes med at lave forsøg med 24 timers forberedelse til mundtlig dansk, er det fordi, det for eksempel også vil betyde, at lærerne skal udvikle eksamensspørgsmålene.

”Vi skal nok lave mere problemorienterede spørgsmål, så eleverne ikke kan finde skabelon besvarelser af en Herman Bang-novelle eksempelvis. Der er nogle udfordringer med en 24 timers forberedelse, som skal afprøves,” siger Birgitte Darger.

Lyrik på nettet
Formanden for dansklærerne mener, at udviklingen i undervisningen og i danskfaget udfordrer eksamen. Det gælder ikke mindst på det digitale område.

”Vi skal måske til at have en opblødning af opdelingen mellem litteratur, sprog og medier, som er beskrevet i læreplanerne. Der sker en nedbrydning af grænserne – litteraturen smelter sammen med medierne. Nye lyrikere bruger sociale medier til at skrive og udgive digte, og litteraturen bliver diskuteret på Facebook,” siger Birgitte Darger.

Det gælder også til den skriftlige eksamen, hvor eleverne kan blive stillet opgaven at skrive en kronik.

Blog er den nye kronik
”Det er en genre, som eleverne ikke til hverdag forholder sig til, hvorimod for eksempel bloggen kunne være mere relevant,” siger Birgitte Darger, som også mener, det vil være naturligt, at der bliver adgang til internettet for alle elever til den skriftlige eksamen.

I dag vælger flere og flere skoler at tilmelde eleverne til den digitale eksamen med adgang til internettet.

Birgitte Darger mener, det er vigtigt at forholde sig til eksamen, da eksamen er med til at forme undervisningen.

”Det er vigtigt at lade eksamen være en forlængelse af undervisningen og undgå, at undervisningen bliver ”teaching for the test,” siger hun.

Eksamen under forandring

I det seneste nummer af Gymnasiekolen sættes der fokus på eksamen under forandring.

Læs om forskeren som vil forandre eksamen Han vil lave eksamen helt om, eller om gymnasierne som i et forsøg droppede den traditionelle eksamen og erstattede den med udvidet evaluering og test: "Vi får for lidt læring ud af eksamen"

Undervisningsminister Christine Antorini fortæller, hvorfor hun mener, at eksamen skal undergå flere forandringer i fremtiden: Antorini: Eksamen halter bagefter

Læs også hvad tre faglige foreninger mener om eksamen: Google Translate udfordrer eksamen, Eksamen afspejler ikke bredden i dansk og Tænketank giver bud på nye eksamensformer.

Bladet kan også læses i en elektronisk bladreversion og selvfølgelig i papirudgaven, som udkommer idag.