TEMA

Efteruddannelse er et must

Det er et faresignal, når lærerne ikke tager efteruddannelse, advarer arbejdsmarkeds­ekspert. Han mener, at lærerne skal tænke deres arbejdsmæssige situation grundigt igennem.

12. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Efteruddannelse er et vigtigt instrument både for medarbejdere og arbejdsplads. Den får tingene til at fungere dynamisk og progressivt og hører til på en moderne arbejdsplads, siger Morten Lassen, leder af Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning ved Aalborg Universitet. Som forsker er han også tilknyttet Center for Arbejdsmarkedsforskning (CARMA).

På det individuelle plan er efteruddannelse med til, at en medarbejder bevarer sin arbejdsmæssige værdi.
"Kvalifikationer bliver forældet. Det er jo dybt godnat at tro, at ens faglige viden fra grunduddannelsen kan holde vand et helt arbejdsliv," påpeger han.

Men ud over en egentlig opdatering har efteruddannelse også andre funktioner.
"Gode efteruddannelsesaktiviteter virker ofte som en stimulans. Man kommer mere udviklingsorienteret tilbage til jobbet," fortæller Morten Lassen.

Derfor kan efteruddannelse være et instrument til en egentlig organisationsudvikling. Morten Lassen tænker, at det måske er relevant for lærerne i forhold til alle de omstruktureringer og reformer, som de gymnasiale uddannelser har været igennem.
"Det er lidt et faresignal, hvis der er en del lærere, der ikke tager efteruddannelse," siger Morten Lassen.
"Efteruddannelse er jo ikke behagelig fryns med en god frokostbuffet, men et bidrag til arbejdspladsens interne dynamik, faglige udvikling, fornyelse og kvalitet," fortsætter han.

Men selvom man ikke kommer på mange efteruddannelseskurser, så finder der ofte en del vidensdeling og udviklingsarbejde sted på skolerne, som også bidrager til lærernes efteruddannelse og arbejdspladsens udvikling, fortæller han.

Morten Lassen råder den enkelte lærer til at tænke sin egen arbejdsmæssige situation grundigt igennem med tanke på efteruddannelse. Og stille sig selv nogle simple spørgsmål:??"Hvad laver jeg om 10 år? Laver jeg monstro helt det samme og på samme måde? Vil jeg kunne klare mig på jobbet om 10 år, hvis jeg ikke får efteruddannelse?"

Morten Lassen foreslår, at man derefter drøfter overvejelserne med tillidsrepræsentant, kolleger og leder.
"Efteruddannelse kan være en hård proces. Den rykker jo ved vante forestillinger og sammenhænge," siger Morten Lassen.

 

Har du været på efteruddannelse i løbet af det sidste år?
Flemming Due 37 år, underviser i fysik og matematik på Struer Statsgymnasium
"Jeg har været på et tredages kursus i at bruge it i matematikundervisningen, og sammen med fire fysikkolleger har jeg været tre dage på Science Center ved Sorø Akademi. Det var et kursus, vi selv havde arrangeret, og som vi fik midler til fra Region Midtjylland. Jeg har ikke fået afslag på noget, så jeg har egentlig fået den efteruddannelse, jeg gerne ville. Men selvfølgelig kigger jeg lidt på prisen på de kurser, jeg søger."

 

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.