Blogindlæg

Du er et 7-tal!

Lange nætter. Alt for mange kopper kaffe. Søvn i øjnene, når man med et lettelsens suk, kan aflevere en opgave, som man har brugt meget tid og energi på at skrive. Og hvad sker der så, når man får den tilbage? Bum. Du er et 7-tal!

17. august 2012 af Malene Nyborg Madsen

Malene Nyborg Madsen

Jeg er formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).
Oprindeligt kommer jeg fra Vestjylland, nærmere bestemt Herning. Her gik jeg på Herning Gymnasium i 1.g og 2.g, hvor jeg var aktiv i mit elevråd. Senere blev jeg aktiv i min DGS region MidtVest, hvor vi i 2010 var med til at kæmpe mod store besparelser på gymnasieområdet. Vi lavede bl.a. protester mod lukninger af busruter, fordi det er et stort problem for mange unge i provinsen, at komme til og fra skole.

Efter at have afsluttet 2.g flyttede jeg til København og begyndte på Christianshavns Gymnasium, hvor jeg blev student i 2012. 

 

 

Når man som gymnasieelev afleverer opgaver i løbet af året, får man dem tilbage med en karakter på sidste side. Et tal, der fortæller, hvordan ens præstation har været, og om den lever op til de krav, der stilles i det enkelte fag. Måske er der en lille kommentar fra læreren om, hvad man gjorde godt, eller hvad der kan forbedres. Men sjældent er der tid til egentlig evaluering af det arbejde, man har lavet. Evaluering er i dag ofte begrænset til at ensomt tal på et stykke papir.

Og man sidder der i klasselokalet og ved ikke rigtigt, hvad man har gjort forkert. Måske forsøger man at fange lærerens opmærksomhed for at finde ud af, hvorfor det blev et 7-tal. Men oftest ryger opgaven hurtigt ned i bunden af tasken eller i skraldespanden. For hvad kan man bruge et tal til?

Karakterer er noget, man bliver gokket i hovedet med. 02. Karakterkøllen bruges til at slå fast, hvor i det faglige hieraki man befinder sig. Hvem af klassekameratern er bedre end dig? For at karakterer giver mening, skal de være et supplement til en god evaluering. Ellers kan vi lige så godt afskaffe dem. For at udvikle sig fagligt, er man nødt til at lære af sine fejl. Det ærger mig, at der ikke er tid til reel evaluering af det skriftlige arbejde, for hele meningen med, at lærerne bruger tid på at rette opgaver. er vel, at eleverne skal blive dygtigere.

Er karakterer og evalueringer til for at dygtiggøre eleverne og hjælpe dem med at udvikle sig fagligt? Eller er karakterer et instrument, der blot har til formål at gøre det lettere at måle elevernes præstationer og sammenligne dem med hinanden?

Vi kan udvikle os fagligt. Vi kan blive de bedste elever. Men det kræver, at vi ved hvordan. Så skal vi afskaffe karaktererne? Eller kan vi bruge dem konstruktivt, som pejlemærke for vores faglige udvikling? Det skal i hvert fald være slut med bare at være et 7-tal.

Kommentarer

tor, 23/08/2012 - 14:44
Karin Waaben

Kære Malene
Som gymnasielærer kan jeg slet ikke genkende den fremstilling du giver her. Jeg (og mine kolleger) bruger rigtig meget tid på at give fremadrettede og konstruktive kommentarer og gode råd, og karakteren er så i den forbindelse det mindst interessante for eleven, når de får en opgave tilbage. Men når man som lærer forsøger med KUN at give kommentarer, så viser det sig at eleverne også gerne vil have tallet - og så kan man bare håbe på, at de ikke kun læser tallet,men også tager kommentarerne og de gode råd til sig. Det føler man sig ikke altid sikker på.
Desuden har de fleste gymnasier i dag prioriteret at bruge mange ressourcer på lektiecaféer, hvor eleverne kan få ekstra (individuel) hjælp og vejledning til skriftlige opgaver.
Men altså: Jeg tror ikke at din oplevelse af evaluering er typisk, og det er frustrerende at se den fremstilling blive bragt til torvs som en generel sandhed. Derfor dette indlæg!
Venlig hilsen
Karin Waaben

tor, 23/08/2012 - 22:37
Lektor Blomme

Jeg må bare sige, at Karin Waaben har skrevet, hvad jeg ville sige, hvis jeg blev spurgt. Tak for det !!!

fre, 24/08/2012 - 13:17
Tine Frank

Hej Malene
Jeg er enig med mine gymnasiekolleger i hvordan lærerne tænker karakteren. Problemet er at opfattelsen for mange elever er, at man ER sit tal. Men ens identitet og udviklingsmuligheder kan aldrig reduceres til et tal.
Der ligger en fælles udfordring for elever og lærere i at finde dem optimale tilbagemeldingsmetode.
Vh Tine Frank, Nykøbing Katedralskole

tor, 30/08/2012 - 10:33
Malene Nyborg

Kære Karin og Trine

Selvfølgelig er der mange lærere, der giver sig tid til at komme med en god fremadrettet evaluering på elevernes opgaver. Men det kræver tid og ressourcer, at komme med konstruktiv feedback på opgaver. Min pointe med indlægget er blot at stille spørgsmålet: Hvad er formålet med karakterer? Er karakterer et instrument vi bruger, for at måle og sammenligne eleverne, eller er et et redskab der bruges som supplement til konstruktiv evaluering? Jeg mener, at vi bør tage en grundlæggende debat af, hvor vi vil hen med karakter-ræset.

Hvis vi vil, at alle elever skal være så dygtige som muligt, så kræver det, at vi ved hvordan vi kan forbedre os. Jeg er glad for, at du som lærer giver dine elever god feedback. Men den virkelighed mange elever oplever, er desværre ikke, at læreren har tid til at evaluere med alle elever.

I elevtrivselsundersøgelsen i både 2010 og 2011 var 66,7 % af eleverne enige i, at ''Lærerne giver ofte tilbagemeldinger på mine præstationer og min arbejdsindsats''. På HTX er tallet 71,8 % og på VUC 78,7 %.

Vi kan gøre det bedre og det skal vi. Men det kræver en fælles indsats fra elever og lærere, som du også skriver Trine.

Mvh

Malene

fre, 31/08/2012 - 10:17
Malene Nyborg Madsen

Kære Karin og Trine

Selvfølgelig er der mange lærere, der giver sig tid til at komme med en god fremadrettet evaluering på elevernes opgaver. Men det kræver tid og ressourcer, at komme med konstruktiv feedback på opgaver. Min pointe med indlægget er blot at stille spørgsmålet: Hvad er formålet med karakterer? Er karakterer et instrument vi bruger, for at måle og sammenligne eleverne, eller er et et redskab der bruges som supplement til konstruktiv evaluering? Jeg mener, at vi bør tage en grundlæggende debat af, hvor vi vil hen med karakter-ræset.

Hvis vi vil, at alle elever skal være så dygtige som muligt, så kræver det, at vi ved hvordan vi som elever kan forbedre os. Jeg er glad for, at du som lærer giver dine elever god feedback. Men den virkelighed mange elever oplever, er desværre ikke, at læreren har tid til at evaluere med alle elever. Og 3-4 linjers tekst på bagsiden er ikke god og dybdegående evaluering.

I elevtrivselsundersøgelsen i både 2010 66,7 % af eleverne enige i, at ''Lærerne giver ofte tilbagemeldinger på mine præstationer og min arbejdsindsats''. På HTX er tallet 71,8 % og på VUC 78,7 %. Samme udvikling ses i 2011 og 2012.

Vi kan gøre det bedre og det skal vi. Men det kræver en fælles indsats fra elever og lærere, som du også skriver Trine.

Mvh

Malene

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.