Nyhed

Digitalisering kan fjerne elevers fokus

Digitaliseringen er i gang på de danske gymnasier. Senest har Ørestad Gymnasium valgt at digitalisere sig 100 procent. Det kan skabe mangel på fokus og fordybelse, mener Birgitte Darger, næstformand i Dansklærerforeningen.

5. oktober 2012 af Frederik Cederskjold

Tablets, computere og digitalisering præger undervisningen i gymnasieklasser landet over. Senest har man på Ørestad Gymnasium i København gjort alle 1. g-klasser 100 procent digitale.

Men Birgitte Darger, næstformand i Dansklærerforeningen, mener, at man bør forholde sig både nysgerrigt og kritisk til digitaliseringen.

”Bogen har nogle kæmpe fordele i forhold til nettet. Det er væsentligt nemmere at fordybe sig i noget, når man sidder med en bog eller en længere tekst i hånden, end hvis man har den på computeren,” siger hun.

Fjerner fokus
Birgitte Darger mener, at eleverne skal have en form for digital dannelse, inden man i for høj grad tager hul på digitaliseringen. For eleverne kan alt for let miste deres fokus på teksterne.

”Vi skal lave plads til fordybelsen, når vi i så stor grad begynder at bruge it i vores undervisning. Men det bliver svært for lærerne at få eleverne til at sidde i et langt træk og fordybe sig i stof, når eleverne har mulighed for at surfe rundt på nettet efter noget helt andet end det, de skal koncentrere sig om. Derfor skal eleverne lære at tage vare på deres læring, før alt kommer til at foregå på skærmen,” siger hun.

Skrivepædagogisk genialt
Til daglig er Birgitte Darger dansklærer på Det Frie Gymnasium i København. Her har flere af eleverne også computere med til undervisningen. Hendes oplevelser med brugen af elektronik i undervisningen er en blandet fornøjelse. Men digitalisering har også sine klare lyspunkter, understreger hun.

”Skrivepædagogisk er digitalisering helt genialt. Mine danskelever bruger det både som skriveredskab og til at dele filer med hinanden. De skriver åbent og læser hinandens tekster på nettet, og det lærer de meget af,” siger Birgitte Darger.

”Hvis man udnytter teknologien til at sætte pædagogikken og læringen i højsædet, så er det smart og meget positivt. Men digitalisering og elektronik er jo ikke smart i sig selv. Og jeg håber ikke, at man vælger digitaliseringens vej bare for at være smart og med på moden.”

Bruger selv teknologien
Birgitte Darger er ikke teknologiforskrækket. I sin danskundervisning er hun for nylig begyndt på at kombinere nettet og en grundbog. Det giver eleverne mulighed for at få oplæsning af gamle danske tekster parallelt med, at de selv læser. Og det gavner de elever, der har svært ved at læse teksterne, der er skrevet på gammelt dansk, mener hun.

”Brugen af både bøger og elektronik er vejen frem. For kombinationen kan være med til at udvikle elevernes kompetencer. Det er kun godt, der er nogen ligesom Ørestad Gymnasium, der arbejder på at fremme digitaliseringen. For de kan lære os andre, hvordan vi skal udvikle os, og det er vejen frem.”

Kommentarer

fre, 05/10/2012 - 13:40
Anders Skov

For ti år siden ødelagde vi elevernes ryg med tunge bøger. Nu er det så deres åndsevner vi ødelægger med popupvinduer. Uanset hvor mange bøger vi sender med Camilla hjem, kan vi ikke forhindre hende i at sidde med 2-3 skærme i touchafstand. Det er virkeligheden som vi skal lære vores børn at navigere i. Ja, man kan længes tilbage til dengang det var fantastisk at afbryde kedsomheden ved at åbne en bog. Men sådan er det ikke længere. Vilkårene er andre. Det vil påvirke form og dermed også indhold, det er klart. Og ligesom vi ikke længere hiver elever igennem Oehlenschlägers skuespil, vil bøger vi før syntes var fremragende, blive ulæselige. Forgængelig, forfængelig.

fre, 05/10/2012 - 13:57
hans erik pedersen

”(...)Det er væsentligt nemmere at fordybe sig i noget, når man sidder med en bog eller en længere tekst i hånden, end hvis man har den på computeren," siger Birgitte Darger!
En påstand, ja! Men hvor er dokumentationen?
Mine elever i 3g har netop læst Ibsens "Gengangere" på computerens skærm (80 sider på norsk!). Og det gik fint - også med fordybelsen!
Jeg tror at "fordybelses-problematikken" er et tidstypisk fænomen, og at problemet med manglende koncentration "når eleverne har mulighed for at surfe rundt på nettet" handler om manglende it-dannelse (opdragelse?).
De sidste år har jeg stort set haft papirløse danskklasser, og det viser sig at for langt de fleste elever handler det om tilvænning.
Så, Birgitte, tag du bare springet fra bog til iBog m.m. Stil krav til dine elever om at de SKAL benytte deres computere fagligt. Og giv dem redskaberne til at fordybe sig fagligt i den digitale verden!

søn, 07/10/2012 - 12:57
Finn Fuglsang

Hvor ER det godt, at der i det ganske danske land findes 15 - 18 årige børn med en professionel tilgang til deres studier allerede fra gymnasietiden !!

Hold med sådanne elevtyper gad jeg gerne undervise - problemet er bare, at dem er jeg ikke stødt på endnu i mine 21 år i gamet !! Jo, enkeltindivider - men dagsordenen på et gymnasialt hold bliver som regel sat af den laveste fællesnævner.

Denne laveste fællesnævner har det nemlig desværre altid med at være en meget smitsom bacille, og det ER da osse meget mere spændende på facebook liiige at se, hvor Camilla Blålys befinder sig pt. og hvilke prutter, hun piller i just nu end det er at læse en eller anden dødssyg Brecht-tekst om noget politik-noget på computeren.

Jeg synes, at de forrige debattører ser verden som værende meget sort/ hvid og graver sig ned i hver sin ensartede skyttegrav ud fra devisen: EDB er altid godt og dermed basta.
Birgitte Darger maner til besindighed, og det har hun for det første ret til og for det andet også god grund til, i hvert fald sådan, som MIN gymnasiale verden ser ud.

tor, 18/10/2012 - 09:34
Jørn Schmidt

Fat det. Der er tale om to forskellige medier. Altså to forskellige sæt af egenskaber og muligheder der skal opdages og udnyttes. Det siger sig selv, at hvis man kun vil vide af det ene går man glip af det andet.

Og Birgitte og Bo Tao (inde i bladet) har jo hver for sig helt ret når de fremhæver bogens særlige kvaliteter. Nu skal vi jo ikke gøre os selv dummere end vi er. Og det er bestemt ikke reaktionært eller maskinstorm at påpege, at vi er både tænkende og sansende.

Jeg elsker min computer, min den er gudskelov ikke den eneste ene.

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.