DGS formand vil afskaffe uligheden i gymnasiet
Malene Nyborg Madsen Student

DGS formand vil afskaffe uligheden i gymnasiet

Malene Nyborg Madsen har lige knoklet sig til studenterhuen. Men allerede 1.juli er hun klar til at kæmpe for mere elevdemokrati, når hun bliver ny formand for DGS. Og der er nok at tage fat på.

Servicetjek af gymnasiereformen og vejlederindsatsen. Nye undervisningsformer. Øget elevdemokrati. Og bedre undervisningsmiljø. Opremsningen vil ingen ende tage, når Danske Gymnasieelevers Sammenslutnings(DGS) nye formand Malene Nyborg Madsen skal fortælle, hvad hun vil arbejde for.
”Jeg glæder mig til at være med til at forbedre forholdene for gymnasieeleverne. Og der er nok at tage fat på,” siger Malene Nyborg Madsen, der netop er blevet student fra Christianshavns Gymnasium.

Gymnasium for alle
Især glæder hun sig til at få kigget gymnasiereformen efter i sømmene. Det tværfaglige fungerer efter hendes mening ikke optimalt. Men hun vil også gerne se på, hvad reformen har betydet for 95 procent-målsætningen.
”Undervisningen er alt for akademisk og dermed ikke i overensstemmelse med målgruppen. Det taber vi en del unge på,” siger Malene Nyborg Madsen.
Kritikere vil måske mene, at det vil sænke det faglige niveau i gymnasiet, men Malene Nyborg Madsen understreger, at hun går ind for at højne det faglige niveau.
”Der skal være mere fokus på nye undervisningsformer og projektarbejde. Man kan sagtens nå et endnu højere fagligt niveau, hvis blot man taler til eleverne i øjenhøjde. Vi bør prøve at bruge alt det teoretiske i praksis,” foreslår hun.
På den måde kan man sørge for, at gymnasiet ikke fortsætter med at være indrettet til fordel for de mest privilegerede i sin struktur, pædagogik og indhold, siger Malene Nyborg Madsen, der vil gøre alt for at afskaffe uligheden i de gymnasiale uddannelser.

Lærere og elever ved bedst
Malene Nyborg Madsen er bekymret over alle de gymnasieeleverne, der ikke får den vejledning, som de har brug for.
”Efter at vejlederindsatsen er blevet centraliseret, mangler den personlige kontakt med eleverne i hverdagen. De ressourcestærke skal nok få opsøgt vejledningen, når de har brug for det. Men de lidt svagere elever får måske ikke taget sig sammen til det. Og de kan især have brug for støtten,” siger Malene Nyborg Madsen.

Det er også på tide, at politikerne holder deres løfte og får indført en ny undervisningsmiljølov, mener den nye formand. Behovet er stort, viste elevtrivselsundersøgelsen igen, og den nuværende lov er ikke konkret nok.

Det er ikke kun den generelle skolepolitik, som Malene Nyborg Madsen ønsker at påvirke. Hun håber, at hun kan være med til at få demokratiet til at spire ude på skolerne. På nuværende tidspunkt er der ifølge hende alt for mange eksterne repræsentanter i skolebestyrelserne.
”Der skal flere elever og lærere i skolebestyrelserne, for det er hverdagens parter, der bedst kan forbedre forholdene på skolerne,” understreger hun.