DF vil afskaffe selvejende gymnasier
Marie_Krarup-Fotograf_Steen_Brogaard

DF vil afskaffe selvejende gymnasier

Taxameter og selveje skal erstattes af noget andet, lød det fra Dansk Folkepartis gymnasieordfører Marie Krarup til debatten om fordeling af gymnasieelever på Ungdommens Folkemøde.

Dansk Folkeparti mener, at det er tid til at udforme en helt ny model for gymnasiet. De selvejende gymnasier og taxameteret skal afskaffes, mener Marie Krarup, der er gymnasieordfører i DF.

Denne overraskende melding kom under en debat om fordelingen af gymnasieelever på Ungdommens Folkemøde, der blev afholdt i Søndermarken på Frederiksberg.

Skoledistrikter, en ændring af taxameteret og et kapacitetsloft var blandt de ting, der blev diskuteret som løsninger på problematikken. Og hvis det står til DF, skal taxameteret helt fjernes.

“Taxameter og selveje hænger sammen. Så når vi er imod taxametersystemet, betyder det, at vi også er imod det selvejende system. Vi så det gerne erstattet af noget andet. Vi må udtænke en ny model, og det er fremtidens opgave,” sagde Marie Krarup og fortsatte:

“Taxameteret er en dårlig måde at styre gymnasierne på. Man skal selvfølgelig ikke røve elever fra hinanden. Det er fuldstændig åndssvagt. Eleverne skal have de uddannelser, de gerne vil have. Skolerne skal ikke markedsføre sig på bekostning af hinanden, de skal samarbejde.”

Enhedslisten enig med DF
Den anden politiker, der var til stede i teltet, var Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj. Han er enig med Marie Krarup i, at taxametersystemet bør afskaffes.

“Med taxameteret er der kommet en enorm konkurrence mellem skolerne. Man er nødt til at finde nogle måder til at få elimineret eller dæmpet den konkurrence. Taxameteret er den store skurk, og det vil løse en del problemer at fjerne det,” lød det fra Jakob Sølvhøj.

GL’s formand, Annette Nordstrøm Hansen, mener også, at man er nødt til at kigge på selvejet.

“Jeg vil ikke af med selveje, men jeg vil gerne ind og have et mere styret selveje. Der er nogle steder, hvor selveje ikke kan løse opgaven selv. Det er for eksempel helt håbløst at bygge nye gymnasier i København, samtidig med at vi ved, at det så betyder, at der kommer til at lukke gymnasier på vestegnen. Det er samfundsøkonomisk tåbeligt,” sagde hun.

Annette Nordstrøm Hansen mener, at man skal indrette et taxametersystem, så man stadig kan drive gymnasier på vestegnen med en ordentlig økonomi.

“Det koster ikke det samme at drive en skole i et yderområde som i en storby. Lad os kigge på skoledistrikter, fordelingsudvalg og taxameteret,” sagde hun.

Skoledistrikter kan være en løsning
Om skoledistrikter er løsningen på fordelingen af elever, åbnede den time lange debat. Et spørgsmål, som Marie Krarup blev stillet for første gang og ikke kunne tage stilling til. Det kunne Jakob Sølvhøj derimod. Han ser skoledistrikter som et muligt løsningsforslag.

“Det kan i hvert fald løse meget i landområderne, så de store gymnasier ikke suger eleverne væk fra de mindre gymnasier. Problematikken om etnicitet er mere kompleks at løse med distrikter på grund af bosætningen i landet,“ sagde Jakob Sølvhøj.

I GL er man ikke afvisende overfor, at man laver skoledistrikter. Men det er nok ikke løsningen på det hele, mener Annette Nordstrøm Hansen.

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) tror ikke nødvendigvis, at skoledistrikter er løsningen. Man tror i højere grad på lokale løsninger.

“Det er forskellige udfordringer, der gør sig gældende alt efter, hvor i landet man befinder sig. Den løsning, man skal have i Vestjylland, er måske noget med kapacitetslofter, mens den i Aarhus kan være noget med et fordelingsudvalg, der får en større rolle,” sagde Jens Philip Yazdani, der er formand for DGS.

Rektor på Borupgaard Gymnasium, Thomas Jørgensen, er enig:

“Jeg tror på stærkt profilerede skoler i et meget tættere lokalt samarbejde end det, der er i dag – i stedet for skoledistrikter.”

Ungdommens Folkemøde 2017

• Omkring 30.000 deltagere heriblandt lærere og gymnasieelever.
  • Det er anden gang, at arrangementet afholdes.
  • GL havde inviteret til debat om fordeling af elever.

Panelet bestod af:

• Marie Krarup, gymnasieordfører i Dansk Folkeparti