Det koster dyrt i pension at gå på deltid
sparegris

Det koster dyrt i pension at gå på deltid

Mange gymnasielærere går på deltid for at få livet til at hænge bedre sammen. Det betyder dog færre penge, når de bliver gamle.

En ung deltidsansat kan stå med ti procent færre penge til sig selv, fra hun går på pension, til hun dør. Det viser beregninger.

Andelen af fastansatte gymnasielærere, der vælger at gå på deltid, er steget markant de seneste tre år.
Det viser tal fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). For eksempel er andelen af kvindelig lærere, der går på deltid, næsten fordoblet i aldersgruppen 28-30 år. Fra 2012/13 til 2015/16 er tallet steget fra 7 til 13 procent.

“Manglende indbetaling til pensionen i de unge år er det, der i sidste ende rammer langt hårdere, fordi man ikke får forrentet sine penge igennem de mange år,” siger Egon Kristensen, der er formand for MP Pension.

Læs: Unge lærere får lavere pension end ældre kolleger

Individuel pension
MP Pension har lavet nogle beregninger til gymnasieskolen.dk. Her har de opstillet nogle typiske scenarier for, hvad det vil betyde at gå på deltid for en gymnasielærer.
Lad os kalde eksemplet Maria. Hun er 29 år og går på deltid i ti år.

Arbejder Maria på en 80-procentsstilling i ti år, vil det koste omkring seks procent af hendes alderspension. Det vil sige, at hun vil få seks procent mindre hver måned, fra hun går på pension, til hun dør. Arbejder Maria derimod deltid på 67 procent i ti år, vil det koste hende omkring ti procent.

“Det er selvfølgelig meget individuelt. Det afhænger af flere parametre – blandt andet hvornår man starter med at indbetale til sin pension, og hvornår man går på pension. Men de seks og ti procent er en god tommelfingerregel,” siger Kenneth Petersen, der er markeds- og kundechef hos MP Pension.

Mister flere hundrede tusinde kroner
Egon Kristensen opstiller endnu et eksempel. Her forsøger han at tydeliggøre, hvad det vil betyde i kroner og øre.

“Hvis en lærer går på nedsat tid (en tredjedel) i tre år, vil der mangle et års pensionsindbetaling. Hvis man indbetaler omkring 20.000 kroner mindre om året, vil der på tre år mangle 60.000 kroner, og det kan i sidste ende være et par hundrede tusinde, der mangler,” siger han.

Læs: Kvindelige lærere vælger deltid for at redde familielivet

Ingen kønsforskel
Undersøgelsen fra GL viser, at 75 procent af dem, der går på deltid, er kvinder, mens 25 procent er mænd.

“Samlet set koster deltid mest for kvindernes pension – ikke fordi de er kvinder, men fordi de går på deltid,” siger Egon Kristensen.

Deltid 80 % i 10 år

Med udgangspunkt i den 29-årige gymnasielærer i artiklen kan man se ændringen i hendes livsvarig alderspension, efter hun har været på deltid på 80 procent i 10 år.

Tallene viser altså den procent, hun hver måned vil få mindre, fra hun går på pension, til hun dør.

63 år: -6,4 %

64 år: -6,3 %

65 år: -6,2 %

66 år: -6,0 %

67 år: -5,9 %

68 år: -5,8 %

69 år: -5,7 %

70 år: -5,6 %

71 år: -5,5 %

72 år: -5,4 %

Eksempel: Vælger hun at gå på pension som 65-årig, vil hun få 6,2 % mindre hver måned, end hvis hun havde været på fuldtid.

Kilde: MP Pension

Deltid 67 % i 10 år

Med udgangspunkt i den 29-årig gymnasielærer i artiklen kan man se ændringen i hendes livsvarig alderspension, efter hun har været på deltid på 67 procent i 10 år.

63 år: -10,6 %

64 år: -10,4 %

65 år: -10,2 %

66 år: -10,0 %

67 år: -9,8 %

68 år: -9,6 %

69 år: -9,4 %

70 år: -9,3 %

71 år: -9,1 %

72 år: -9,0 %

Eksempel: Vælger hun at gå på pension som 65-årig, vil hun få 10,2 % mindre hver måned, end hvis hun havde været på fuldtid.

Kilde: MP Pension