Dem, som ikke hopper, de elsker Trane!
demo1

Dem, som ikke hopper, de elsker Trane!

Omkring 40.000 mennesker i København og Aarhus demonstrerede mod regeringens planlagte nedskæringer. Især gymnasieeleverne lavede larm.

Dem som ikke hopper, de elsker Trane! Skrålede et bølgende hav af gymnasieelever, lærere og andre demonstranter på Rådhuspladsen i København i går.

Trane – med det fulde navn Ellen Trane Nørby og titel af undervisningsminister – ville sikkert blive imponeret over engagementet, som især gymnasieeleverne viste, da der var blevet indkaldt til demonstrationer i København og Aarhus mod regeringens nedskæringer.

Og med skilte som ”Løkke, tag en fadøl ikke vores penge” og slagsange som “Når jeg siger Kornfed, siger I løgn” blev der spillet på flere tangenter i håb om at få politikerne til at lytte.

Ifølge Uddannelsesalliancen, som var arrangør af demonstrationen, mødte 30.000 demonstrationer op i København og 10.000 i Aarhus.

Dermed var det repræsentanter fra alle former for ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, som protesterede mod de generelle nedskæringer på to procent om året i de næste fire år, som uddannelsessektoren står over for.

Mindre tid til den enkelte
Karl Emil Bang og August Ibsen fra 2. g på Aurehøj Gymnasium var mødt op for at markere deres utilfredshed med nedskæringerne.

Ifølge dem vil nedskæringer betyde, at det bliver sværere for lærerne at få lige så meget tid til at komme rundt til den enkelte elev. Samtidig frygter de, at det vil gå ud over flere studieretninger og måske nogle af de kreative.

”Uddannelse skal ikke bare handle om, at vi som elever bare skal skubbes igennem for at blive færdige,” sagde Karl Emil Bang.

Stor arbejdsmængde i forvejen
Gymnasielærere havde samlet sig i en større gruppe rundt om et banner fra GL. En af dem var Sara Lykke Nielsen, som i sommer fik sin første fastansættelse på Nørre Gymnasium i Brønshøj.

Hun ærgrer sig over udsigten til nedskæringer.

”Jeg synes, jeg har nok at lave i forvejen, og jeg har svært ved at se, at jeg skal have en større arbejdsmængde, end jeg har nu,” sagde hun.

De mange demonstranter strømmede i en stor larmende menneskemængde til Christiansborg Slotsplads. Rygtet ville vide, at finanslovsforhandlingerne midlertidigt måtte afbrydes, fordi finansminister Claus Hjort Frederiksen og de andre politikere ikke kunne høre noget på grund af larmen.

Går ud over hver eneste elev
GL’s formand Annette Nordstrøm Hansens erfaring i at få ørenlyd blandt en flok engagerede gymnasieelever kom til sin ret, da hun holdt tale på slotspladsen.

”Det vil gå ud over hver eneste elev. Og det vil ramme de elever, der har brug for lidt ekstra hjælp i undervisningen. Farvel til lektiecafeer. Farvel til mentorordninger. Farvel til psykologhjælp. Men også farvel til særlige udfordringer til de dygtigste elever,” understregede hun over for de 30.000 demonstranter, som hujede og klappede.

Generationskamp
Formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Veronika Schultz, skældte ud på regeringen og ikke mindst undervisningsminister Ellen Trane Nørby.

”Regeringen viser mistillid til os som ungdomsgeneration. Den skærer ned på vores fremtid,” råbte hun fra scenen.

Mindre tid, dårligere kvalitet

"Nedskæringer vil gå ud over undervisningen. Hvis vi får mindre tid, kan det ikke undgå at gå ud over kvaliteten af undervisningen. Jeg har svært ved at se, hvorfor vi skal skære i ungdomsuddannelserne for at give skattelettelser eller finansiere flere politibetjente."

Mette Kromann, Roskilde Handelsgymnasium.

Kompromis med faglighed

"Jeg er bekymret for de foreståede nedskæringer. To procent over flere år er alvorligt, og jeg er bange for, det kommer til at betyde mange afskedigelser. Med de her nedskæringer har jeg svært ved at se, at eleverne kan få den samme faglige kvalitet som i dag. Vi må gå på kompromis med fagligheden."

Anders Dünweber, Nærum Gymnasium.

Dumt sted at spare

"Vores vigtigste ressource er de unge og deres uddannelse, så det er et dumt sted at spare. Vi får ikke uddannelse i verdensklasse med så store besparelser, og jeg har svært ved at se, hvor der skal skæres. På vores skole er der ikke en overflødig fedtkant, vi kan skære fra."

Signe Andersen, Midtsjællands Gymnasium.