De 50 mest brugte ord afslører snyd
Ord

De 50 mest brugte ord afslører snyd

Lærere på skoler med Lectio har fået en plagiatkontrol til skriftlige opgaver. Forsker på DTU Philip Bille afslører her hemmeligheden bag systemet.

Det er dårligt nyt for elever med tendens til at ”låne" lidt for meget fra andre skriftlige opgaver.

I Lectio har lærere nu fået muligheden for kontrollere, om skriftlige opgaver er et plagiat – eller med andre ord en bedre mulighed for at se, om eleverne snyder.

Gymnasieskolen.dk har bedt forsker Philip Bille fra Institut og Informatik og Matematisk Modellering på Danmarks Tekniske Universitet(DTU) om at forklare, hvordan programmet virker.

”Jeg vil ikke løfte sløret for alt. Eleverne skal jo ikke vide for meget. Jeg kan dog sige, at systemet sammenligner opgaver med alle opgaver afleveret i Lectio i de sidste 10 år. Systemet tjekker ikke kun hele opgaver, men også enkelte afsnit,” siger han.

Tidligere kunne lærere lave krydstjek på én til én-kopiering, og dermed var det nemmere for elever at ændre på ord eller formuleringer fra de opgaver, de kopierede fra.

50 ord
Det nye system er en del mere avanceret.

”Systemet tjekker de enkelte sætninger for de 50 mest brugte ord på dansk – de såkaldte stopord. Systemet tjekker sætningsstrukturen for ord som og, eller, der, i. Det betyder, at eleven ikke bare kan finde synonymer eller lave om på formuleringer i teksten, da det ikke vil ændre på stopordenes struktur,” siger Philip Bille, som har været specialevejleder for Morten Mølgaard Frølich og Kristoffer Hansen, som har udviklet programmet.

Den kvikke læser spørger så måske, om eleven ikke bare kan ændre på stopordene?

”Det vil betyde, at du skal lave så meget om, at du skal bruge mere energi på det, end på at lave din egen opgave,” siger Philip Bille.

Alle afsnit
Systemet spiller også på andre strenge end de 50 mest brugte ord. De enkelte afsnit i teksten bliver sammenlignet med andre afsnit i alle opgaver i Lectio-systemet.

”Systemet beregner, hvor stor afstanden er mellem det nye afsnit og originalafsnittet. Systemet beregner, hvor stor afstand der skal være på to afsnit, før det er et plagiat. Hvis en elev skriver et afsnit lidt om, bliver det afsløret,” siger Philip Bille.

Ingen falske anklager
Forskeren understreger, at plagiatkontrollen er indstillet konservativ.

”Vi vil ikke risikere for mange falske positiver. Systemet rapporterer derfor kun, når det er slående plagiat,” siger Philip Bille.

Det betyder, at elever ikke fejlagtigt bliver anklaget for at snyde. Læreren får at vide, hvis opgaven eller dele af den er plagieret, og præcis hvor i teksten det er. Men det er op til læreren at vurdere, om eleven snyder.

Programmet er en prototype. DTU vil søge forskningsmidler til at udvikle det yderligere. Programmet skal blandt andet gøre det muligt at vurdere. hvordan elever snyder, hvilke typer opgaver de snyder med og så videre.