Borgerlige klar til at sænke karakterkrav
borgerlige_politikere_foto_lars_prestien

Borgerlige klar til at sænke karakterkrav

Lavere karakterkrav til hf og en lempelse af karakterkravet til gymnasiet, lyder tilbuddet fra de borgerlige til de røde partier. S afviser dog.

De borgerlige partier tilbød i går til forhandlingerne om gymnasiereformen at sænke det hidtidige krav om, at elever skal have 4 i dansk og matematik for at komme på gymnasiet.

Dansk Folkepartis gymnasieordfører Marie Krarup siger til gymnasieskolen.dk, at de borgerlige partier er klar til at flytte sig for at lande et gymnasieforlig.

Helt konkret smed de borgerlige partier ifølge Marie Krarup et tilbud på bordet om, at karakterkravet til gymnasiet stadig skal være på 4, men beregnet som et gennemsnit af alle fag.

Samtidig er de borgerlige også villige til at aftale et lavere karakterkrav til hf end til gymnasierne. Det kunne for eksempel være et gennemsnit på 3, siger Marie Krarup.

“Jeg synes, der nu hviler et tungt ansvar på de røde partier for at få en aftale,” siger Marie Krarup.

Parterne gik fra hinanden i går uden en aftale, selv om mange havde forudset, at der i går var landet en ny gymnasiereform.

S står fast
Socialdemokraterne står dog fast på, at der ikke skal være et højere karakterkrav til gymnasierne end til erhvervsuddannelserne. Her er adgangskravet 02.

“Vi ønsker, at de fire gymnasiale uddannelser bliver ligestillet. Både fordi der ikke er uddannelser, der er finere end andre, og fordi vi ved, at et højt karakterkrav vil ramme socialt skævt,” siger Annette Lind, undervisningsordfører for Socialdemokratierne.

Ingen enighed om hf
Ud over karakterkravet er der også uenighed om hf, fortæller Lotte Rod, som er ungdomsuddannelsesordfører for Radikale Venstre.

“Vi mener, at hf skal give adgang til alle typer videregående uddannelser. Det er vigtigt, at hf ikke lukker døre,” siger Lotte Rod.

Regeringen har foreslået, at hf skal være målrettet professionshøjskoler og erhvervsakademier, og at der derfor skal laves fagpakker på hf for eksempel målrettet til sygeplejerskeuddannelsen.

Radikale Venstre, Socialdemokratierne og SF ønsker dog, at hf fortsat har et bredere fokus.

Konservative pessimistiske
De Konservative bekræfter, at karakterkrav og hf nu er de to store knaster tilbage i forhandlingerne om gymnasiereformen.

”Ofte er det en fordel, at der er flere elementer tilbage, når vi skal lande et kompromis. Så kan vi give noget og få noget i den anden ende. Derfor har det været ønsket, at der holdes fast i, at hf stadigvæk er et element i forhandlingerne,” siger Mette Abildgaard, som er politisk ordfører for De Konservative.

Forligspartierne skal mødes igen i næste uge, men efter forhandlingerne i går er Mette Abildgaard pessimistisk.

“Vores udspil blev blankt afvist. Uden nogen form for forhandlingsvilje. Det gør mig bekymret for chancen for at nå en aftale,” siger Mette Abildgaard.