Biologi- og kemilærere forsvarer ”deres” studieretning
biologi_undervisning

Biologi- og kemilærere forsvarer ”deres” studieretning

Det er ikke noget problem, at studieretningen biologi A og kemi B ikke giver adgang til eksempelvis ingeniørstudiet, svarer biologi- og kemilærerne efter kritik af studieretningen.

Studieretningen biologi A og kemi B bliver blandt andet af Fysiklærerforeningen kritiseret for ikke at være adgangsgivende til for eksempel ingeniørstudiet.

Kritikken har blandt andet været fremført i fagbladet Ingeniøren.
Her bliver formanden for Ingeniørforeningens uddannelses- og forskningsudvalg Carsten Eckhart citeret for, at han gerne så, ”at fysik på B-niveau blev obligatorisk på lige fod med matematik, og at flere af de naturvidenskabelige retninger indeholdt matematik på A-niveau.”

God i sundhedssektoren
Formændene for de faglige foreninger for biologi- og kemilærerne mener, at kritikken er skudt ved siden af.

”Studieretningen biologi A og kemi B åbner interessen for naturvidenskab blandt eleverne. Den er god for elever, som ønsker mellemlange videregående uddannelser, hvor de kan drage nytte af den biologiske og naturvidenskabelige verden. Eksempelvis inden for sundhedssektoren som sygeplejersker og fysioterapeuter,” siger formand for Foreningen af danske biologer, Christian Rix, som pointerer, at mange elever med studieretningen i dag vælger at opgradere til matematik A, og dermed kan de læse på medicinstudiet.

”Især mange piger finder biologiske-naturvidenskabelige problemstillinger interessante. Hvilket netop er det, der arbejdes med i studieretningen med biologi A og kemi B,” siger Christian Rix.

I regeringens udspil til en ny gymnasiereform er der fire naturvidenskabelige studieretninger. Tre af dem indeholder matematik A og fysik B og giver dermed adgang til alle naturvidenskabelige lange videregående uddannelser. Den sidste er studieretningen biologi A og kemi B.

Godt med variation
Formand for Kemilærerforeningen Johanne Jensen mener ikke, det er et problem, af studieretningen ikke giver adgang til flere naturvidenskabelige lange videregående uddannelser.

”Nogle elever ville synes, det var for vanskeligt, hvis de var tvunget til at vælge matematik A, og så ville de helt undlade at vælge en naturvidenskabelig studieretning. Biologi A og kemi B er rettet mod nogle helt andre uddannelser end for eksempel ingeniørstudiet,” siger hun og påpeger, at det er godt med en variation i de naturvidenskabelige studieretninger.

”Det er uheldigt, hvis alle naturvidenskabelige studieretninger har så højt et niveau, at nogle elever med interesse for naturvidenskab vælger dem fra,” siger Johanne Jensen

Problem på små gymnasier
Formand for Fysiklærerforeningen Frank Lisberg Borum mener, at det, at studieretningen biologi A og kemi B ikke giver adgang til eksempelvis ingeniørstudiet, kan blive et problem på de små gymnasier.

”Hvis der på mindre gymnasier fremover bliver færre elever, og der derfor kun er elever til at oprette én naturvidenskabelig studieretning, er det et problem, hvis studieretningen ikke giver adgang til ingeniøruddannelsen. Hvor skal de unge så søge hen for at blive ingeniør?” siger Frank Lisberg Borum.

Han peger på, at regeringen giver udtryk for et ønske om at mindske strømmen af unge til gymnasiale suppleringskurser (GSK) og få flere unge til at tage naturvidenskabelige videregående uddannelser.

”Jeg synes ikke, det er en god idé at have en naturvidenskabelig studieretning, hvor eleverne skal supplere med både matematik A og fysik B for at komme ind på for eksempel ingeniørstudiet,” siger Frank Lisberg Borum.

Ikke problem hos os
Morsø Gymnasium er et af de små gymnasier, som Frank Lisberg Borum omtaler. Her bedyrer rektor Kurt Sonne Thomsen dog, at eleverne også i fremtiden vil kunne vælge en studieretning, som giver adgang til de naturvidenskabelige lange videregående uddannelser – også ingeniørstudiet.

”Matematik A, fysik B og Kemi B er populær, og den bliver vi ved med at have,” siger rektoren.

Han siger også, at skolen gør meget ud af at fortælle eleverne, hvad studieretningerne giver adgang til og ikke adgang til.

Elever, som vælger biologi A og kemi B, ved godt, at den studieretning ikke giver adgang til ingeniørstudiet, forsikrer rektoren.

Undervisningsministeriet svarer
I en mail til gymnasieskolen.dk skriver Undervisningsministeriet, at studieretningen biologi A og kemi B retter sig mod unge, som interesserer sig for naturvidenskab, og som ønsker optagelse på en naturvidenskabelig professionsbacheloruddannelse.

”De tre andre naturvidenskabelige studieretninger retter sig mod andre videregående uddannelser,” skriver Undervisningsministeriet i mailen.