Artikel
Alt kan ses
No image

Alt kan ses

Alle døre og vægge i Nydalen Videregående Skole er af glas, for arkitekterne ville have et transparent udtryk. Det er ikke hos alle, det er faldet i god jord.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vægge og døre af glas. Altså alle vægge og døre af glas – også væggene mellem gange og undervisningslokaler. 
Da elev- og lærergrupper blev præsenteret for det under planlægningsprocessen, skulle de lige synke dén del. For hvad ville det betyde for undervisningen, at forbipasserende bare kunne glo ind? For ikke at tale om de elever, der blev forstyrret af folk, der gik forbi ude på gangene? Kunne de ikke i det mindste få nogle gardiner? 
”Nogle lærere var bange for, at der ville stå kammerater og lave grimasser på den anden side af væggen. Men de problemer har vi ikke haft,” siger rektor Linn-Siri Jensen, hvis kontor også har glasvægge og glasdør. 
Dermed kan alle se, hvem der er ”hevet” ind på rektors kontor. Og skal Linn-Siri Jensen have en fortrolig samtale med personalet eller en elev, kan de gå ind i et mødelokale med frostet glas. 
Men det såkaldte ”transparente” look, som arkitekterne gerne ville have for at skabe mere lys i klasseværelserne, giver også mulighed for overvågning. 
”Jeg kan tage en runde på 20 minutter og se, hvilke elever der er på Facebook,” siger Linn-Siri Jensen. 
Nogle grupper er dog beskyttet mod kig udefra. Det gælder de klasseværelser for døve, som skolen har en særlig retning for, fordi deres tegnsprog kan aflæses. Og det gælder de af skolens elever, der har ADHD eller andre diagnoser – en særlig studieretning, som Nydalen Videregående Skole også tilbyder. Begge grupper sidder i klasseværelser med frostet glas, dog kun til skulderhøjde, fordi brandvæsnet foreskrev, at man skal kunne rejse sig op og se, om det brænder. 
Blandt lærerne er der en lidt blandet opfattelse af ”det transparente udtryk”. Nogle skulle vænne sig til det. Andre bryder sig ikke om det. 
”Jeg synes, det er forfærdeligt. Det er så forstyrrende. Eleverne bliver alt for let afledt af noget, der sker lige udenfor. Jeg kan meget bedre lide de traditionelle klasselokaler,” siger Marius Thiis-Evensen, der underviser elever med Aspergers syndrom. 
Det samme siger den 18-årige elev Azad Karim. 
”Det er cool at kunne se ud på de andre, men ikke så sjovt at blive set på,” siger han. 
Det transparente udtryk kom dog på prøve. Et år efter indvielsen af skolen blev alle spurgt, hvordan de syntes det fungerede. Flertallet ville ikke have gardiner sat op. De havde alle vænnet sig til det.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater