Debatindlæg

9-timers arbejdsuge

ons, 09/01/2013 - 11:41

Først gennemførte regeringen en smædekampagne mod landet folkeskolelærere og nu er turen kommet til gymnasielærerne. Her kan de private virksomheder lære noget, hvad angår medarbejderpleje: hæng først medarbejderne ud i medierne og forring derefter deres løn og arbejdsvilkår.

Bjarne Corydon har udtalt, at gymnasielærerne kun underviser 9 timer om ugen. Politikerne har imidlertid selv vedtaget en reform af den gammeldags katederundervisning, så den nu suppleres med projektperioder, hvor spændende emner som global opvarmning og befolknings-eksplosionen tages op. Heri lægger jeg f.eks. en arbejdsindsats inkl. forberedelse svarende til ca. 4 timer om ugen, som ikke er medregnet i de 9 timer. Desuden retter jeg hver uge ca. 25 opgavesæt, hvilket jeg bruger en hel dag på. Det er heller ikke medregnet, ligesom min øvrige forberedelsestid og eksamen ikke er det.

Det er derfor et helt misvisende billede af min arbejdsindsats regeringen prøver at tegne. Faktisk arbejder jeg, som mange af mine kolleger, flere timer, end jeg får løn for, og der er mange lærere, der er gået ned med stress. Indrømmet, det er dejligt at kunne gå ned at købe julegaver en almindelig hverdagsformiddag, men til gengæld arbejder jeg ofte om aftenen og en stor del af weekenden, for jeg skal jo rette opgaver og forberede mig til næste dags undervisning. Det er også dejligt med vores lange ferier, men til gengæld har vi også en arbejdsuge på ca. 41 timer. Jeg ville faktisk hellere have en mindre stresset hverdag og så kun 6 ugers ferie.

Det kan godt være, at gymnasielærere i andre lande er billigere i drift, men det skyldes vel i høj grad at leveomkostningerne er væsentlig lavere end i Danmark, så de kan klare sig med en lavere løn. Samtidigt har gymnasielærerne i Tyskland f.eks. så lidt tid til at forberede sig, at mange går på nedsat tid for at klare det. Desuden underviser de i bestemte lærebøger, der bare skal pløjes igennem fra ende til anden. Hvordan skal eleverne så udvikle den arbejdsglæde og innovationsevne, som vi skal leve af i fremtiden?

Brugeroplysninger: 
Brugeroplysninger: 

Kommentarer

fre, 11/01/2013 - 18:14
Lene Eriksen

Jeg ser frem til en "normalisering" af vores arbejdstid, hvis det betyder, at vi skal være på arbejdspladsen fra 8-16, have stillet en arbejdsplads til rådighed og have helt fri, når vi er hjemme. Vi slipper så for at skulle bekoste et arbejdsværelse, som for os, i modsætning til andre erhvervsgrupper, ikke er fradragsberettiget.

ons, 06/02/2013 - 10:40
Bjarne Svendsen

9 timers undervisning om ugen, giver 28 timer om ugen til andet arbejde. Det vil sige, at en g.lærer forbereder sig ca. 5,5 time om dagen. Sorry det tror jeg ikke på... Bevares, hvis man er nyansat, sikkert. Men efter et par år, må det beskedne undervisningsniveau som gymnasiet kører på, kunne klares på rutinen. Gymnasiet er ikke længere en eliteuddannelse, med få gymnasielærere ansat i priviligerede stillinger. I dag er gymnasiet en folkeuddannelse. Vi har som samfund ikke råd til, at have rigtig mange højtlønnede gymnasielærere ansat, på luksus-vilkår som hører fortiden til. Løn er tabu, men okay, 9 timers undervisning og max. ferie til 40.000 om måneden. Det er da vist meget godt. Jeg har en ven som underviser i idræt og fysik. Hvad skal jeg sige. Han har et aktivt fritidsliv..., og et relativt passivt arbejdsliv. Sorry.

lør, 09/02/2013 - 18:50
Bjarne Pedersen

Jeg er ked af at høre at din ven ikke arbejder det han får løn for, for det er vi rigtigt mange der gør.

Jeg kan personligt ikke genkende 9 timers undervisning - hverken hos mig selv eller mine kolleger. GL og GR har fået lavet en undersøgelse der viser at det snarere er 14 timers undervisning pr. uge for den gennemsnitlige gymnasielærer. Dertil kommer opgaveretning som for mange fylder rigtigt meget. Jeg tror ikke der er mange gymnasielærere der er vilde med at rette opgaver, men det er et nødvendigt onde for at løfte den stadigt større flok, der skal videreuddannes.

Det er sandt at gymnasieuddannelsen ikke er en eliteuddannelse, men efterhånden som elevernes gennemsnitlige indgangsniveau falder, så er det faktisk nødvendigt med endnu dygtigere undervisere, for at levere samme udgangsniveau, som vi før har gjort. God undervisning i dag leveres ikke som rutinearbejde og af uengagerede lærere.

ons, 20/02/2013 - 16:51
Bjarne Svendsen

Kære Pedersen
Min ven arbejder det han får løn for. Han får bare i forhold til andre dobbelt hyre...
Jeg kender udemærket til de 14 timer. Men det forandrer ikke efter min mening pointen. 9 eller 14 timer er stadig et ekstremt lavt timetal i forhold til den løn som udbetales. For lavt timetal, efter min og mange andres mening. Sammenlign med folkeskolelæreren, som vel næsten har dobbelt antal undervisnings-timer. Desforuden et større socialt ansvar, desforuden megen forberedelse til en stor vifte af fag han hun skal undervise i. I modsætning til gymnasielæreren, som ofte kun underviser i to fag. Okay, en skolelærer tjener så også lige 10.000 kr. mindre om måneden. Dovne Robert har mange ansigter. Gymnasielærernes ansættelsesvilkår er en af dem. Dog bevares med godkendt statsstempel.

ons, 20/02/2013 - 22:40
Bjarne Pedersen

Kære Bjarne Svendsen

Jeg vil gerne invitere dig til at overtage mit arbejde en måneds tid, med alt hvad det indebærer af planlægning, gennemførelse af forløb, evaluering og opgaveretning. Hertil kommer møder, skoleudvikling og øvrige elevrelaterede opgaver. Derefter skal du være meget velkommen til at mene at vi kun arbejder halvdelen af den tid vi får løn for!

ons, 20/02/2013 - 22:57
Allan Martinsen

Kære Bjarne Svendsen

Jeg hælder til at tro, at du slet ikke har en ven, som er gymnasielærer. Årsagen er, at især dit seneste indlæg nærmest afspejler had mod gymnasielærere som sådan.

Jeg er ked af at høre, at du har så fejlagtigt en opfattelse af, hvad en arbejdsdag består af. Synes du også, at præsten kun arbejder 1,5 time om ugen, under gudstjenesten? At lægen kun arbejder, når han skærer med skalpellen? Nej vel!

Iøvrigt skal universitetsuddannede gymnasielærere ikke sammenlignes med folkeskolelærere men med øvrige akademikere som netop teologer, læger, jurister. Når nu vi nye lærere får 25.000,- om måneden (brutto), så kan du selv regne ud, at arbejdsvilkårene ikke skal forringes ret meget, før vi, som har andre muligheder, søger andetsteds hen?
Bare for at minde dig om, at du får, hvad du betaler for!

Jeg har selv flerårig erhvervserfaring fra et meget stort dansk shippingfirma. Jeg kan forsikre dig for, at jeg har aldrig som shippingmand arbejdet så hårdt, så meget og under så stort pres som efter jeg blev gymnasielærer. Det er også sjovere, men dovenskab? Det er det sidste, mine nye kolleger lider af!

Hvad arbejder du selv med, Bjarne Svendsen?

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.