9 spørgsmål til … Anne Blum
9_sp_anne_blum

9 spørgsmål til … Anne Blum

"Den gode relation er grundlaget for, at man fagligt kan komme langt med en klasse."

Tekst_ gs_redaktor

Navn: Anne Blum
Alder: 40 år
Skole: Skanderborg Gymnasium
Fag: Engelsk og dansk

Hvorfor valgte du at blive gymnasielærer?

”Det var litteraturen, jeg holdt mest af, da jeg gik på universitetet. Ligegyldigt hvornår den er fra, handler den om almenmenneskelige og eksistentielle spørgsmål, man kan genkende. Jeg var sikker på, at jeg ville have et job, hvor jeg fortsat kunne være tæt på litteraturen, og så var gymnasielærer jo et oplagt valg. Samtidig ville jeg gerne være med til at sætte mit præg på unge i den aldersgruppe.”

Hvad kendetegner en god gymnasielærer?
”Man skal være personlig uden at blive privat. Det er rigtig vigtigt at have en god relation til eleverne, men uden at lefle for dem. Den gode relation er grundlaget for, at man fagligt kan komme langt med en klasse. Har man ikke et godt forhold, bliver eleverne vrangvillige, og så er man hurtigt i en nedadgående spiral. Og så kræver det at være en god lærer naturligvis, at man er godt inde i sit fag.”

Hvad er det mest tilfredsstillende ved dit job?
”En af tingene er mødet med eleverne. Begge mine fag er treårige, så jeg følger dem fra at være helt nye 1.g’ere til at være unge mennesker fulde af viden og mod på livet. At se den forandring er en stor tilfredsstillelse. Efter jul i 3.g kan man lade eleverne tage meget over. De har godt af at se, hvor meget de faktisk kan selv. Mine søde kolleger er også en stor del af glæden ved jobbet. På et lærerværelse er man omgivet af ekspertviden inden for mange forskellige områder. Det er helt vildt dejligt.”

Hvad er det mest udfordrende ved dit job?
”Det er de daglige deadlines i forhold til undervisningen. Man skal hele tiden have noget klar til næste dag. På nogle punkter er arbejdspresset blevet større, fordi vi får flere og flere opgaver. Jeg har undervist i 10 år, så jeg har heldigvis erfaringer at trække på og forløb, jeg kan genbruge. Selve undervisningssituationen er også krævende. Man blotter sig, fordi man giver noget af sig selv. Men omvendt er det også det, der gør jobbet spændende.”

Hvad er du mest stolt af i din karriere?
”Min skole. Jeg er stolt af, at jeg sammen med mine kolleger skaber en varieret og spændende undervisning, som klæder eleverne på til at komme ud i en verden i forandring. Jeg er stolt af at være et sted, hvor jeg virkelig kan stå inde for det, vi laver.”

Hvad fylder mest i dit arbejdsliv lige nu?
”Lige nu sidder jeg helt konkret med SRP-formuleringer, en skoleudveksling til Indien og nogle studieture. Og så er der selvfølgelig den generelle travlhed. Der er meget snak om besparelser i øjeblikket. Jeg tænker meget over, at der skal være plads til den snak, men også at den ikke må fylde det hele. Jeg tror, vi har det godt i forhold til andre skoler. Vi skal stadig huske på de gode ting, der er ved jobbet. Jeg er meget opmærksom på at minde mig selv om, hvorfor jeg ikke kan forestille mig at være andre steder.”

Hvem har du lært mest af i din karriere?
”Efter at jeg er blevet lærer, har jeg tit tænkt tilbage på min egen fransklærer i gymnasiet. Hun forstod at skabe en god relation til os elever, hvilket skabte et godt læringsmiljø. Hun havde en god humor og fortalte af og til en sjov historie fra sit eget liv, så vi fik følelsen af, at hun gerne ville dele noget med os. Jeg prøver at
være lidt på samme måde.”

Hvilket råd vil du give til en nyuddannet?
”De skal huske sig selv på, at en god lærer ikke er det samme som en fejlfri lærer. Som ny troede jeg, at jeg skulle kunne svare på alt. Det er vigtigt, at man hurtigt forstår, at der er meget, man godt kan lade eleverne finde ud af selv. Er der for eksempel et ord på engelsk, de ikke kender, er det bedre, at de selv slår det op, end at man serverer det for dem. Man dræner sig selv, hvis man ikke stopper med at overforberede sig.”

Hvor ser du dig selv om fem år?
”Da jeg startede på skolen, havde jeg to erfarne lærere som vejledere, og jeg kan huske, at jeg slet ikke kunne forestille mig at være her i 25 år. Nu har jeg været her i 10 år, og jeg tror også, at jeg er her om fem år. Jeg kan ikke forestille mig et andet job. Det er hårdt, men både elever og kolleger giver mig så meget.”