2.000 færre elever søger ind på gymnasiet
Studenter eksamen_15

2.000 færre elever søger ind på gymnasiet

Selv om det stadig er populært at gå i gymnasiet, så får gymnasierne 2.000 færre ansøgere i år. Det skyldes dog også, at der bliver færre unge.

Rundt regnet vil der blive oprettet 70 færre klasser på de danske gymnasier efter sommerferien.

Det viser søgetallene til ungdomsuddannelserne, som Undervisningsministeriet netop har offentliggjort i dag.

Samlet set er der 2.000 færre elever, som i år vælger en gymnasial uddannelse som første prioritet på deres ansøgning.

En del af forklaringen er dog, at ungdomsårgangene bliver mindre. Der er ganske enkelt færre elever, som afslutter 9. og 10. klasse i år end sidste år.

Samtidig er der dog også et beskedent fald i andelen af unge, som søger ind på gymnasiet efter grundskolen. I år er tallet 74 procent, mens det sidste år var 74,3 procent.

Hhx og hf stiger
Hf er blevet mere populært blandt de unge, mens andelen af unge, som søger ind på stx, igen i år er faldet. Andelen af unge, som søger ind på hhx, er steget, men på grund af, at der i alt er færre unge, som søger en gymnasial uddannelse, får hhx-skolerne alt i alt også færre ansøgere i år.

I alle fem regioner er der færre ansøgere til gymnasierne.

“Det giver nogle udfordringer på flere skoler, når der bliver færre ansøgere, samtidig med at nedskæringerne rammer hårdt på gymnasierne. Det kan specielt blive en udfordring for mindre skoler. Det er meget vigtigt, at politikerne prioriterer, at der også i fremtiden er gode muligheder for, at de unge kan tage en uddannelse uden for lang transporttid,” siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Annette Nordstrøm Hansen.

Pæn søgning, trods alt
Formanden for Danske Gymnasier, Anne-Birgitte Rasmussen, synes i første omgang, at det er positivt, at der stadig er så forholdsvis mange unge, som ønsker en gymnasial uddannelse.

“Der har fra blandt andet politikere været skabt en fortælling om, at det nærmest var hul i hovedet at tage en boglig uddannelse, og på den baggrund er søgningen til gymnasierne trods alt meget pæn,” siger hun.

Når det er sagt, så erkender hun, at det er en udfordring, at færre unge samlet set søger ind på gymnasierne.

“Flere steder skal man tilrette skolerne efter færre elever. I dag har gymnasierne et mangfoldigt tilbud til eleverne, og der ligger en udfordring på flere skoler for at kunne opretholde det i fremtiden,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.

Hun håber, at de enkelte fordelingsudvalg nu vil samarbejde om at lave en fordeling af elever, som også tilgodeser små gymnasier, som har fået færre ansøgere.

Læs: På Fyn passer de store gymnasier på de små

Flere søger ind på eux
Igen i år er der sket en stigning af elever, som søger ind på eux. Af de elever, som søger ind på en erhvervsuddannelse, ønsker 30 procent nu at tage en eux.

18,5 procent af eleverne, som forlader 9. og 10. klasse i år, ønsker at tage en erhvervsuddannelse. Det er stort set det samme som sidste år, og dermed kan det se ud, som om at der er sat en prop i de vigende søgetal til erhvervsuddannelserne.

Færre elever i alle regioner

Faldet i antallet af elever, som søger en gymnasial uddannelse i år i forhold til 2016:

• Hovedstaden: 434
  • Midtjylland: 661
  • Nordjylland: 335
  • Sjælland: 354
  • Syddanmark: 373
  • I alt: 2.157 færre elever

Kun hf får flere elever

Forskellen på antal elever, som søger ind på de enkelte uddannelser i forhold til sidste år:

• Stx: 1.909 færre elever
  • Hhx: 223 færre elever
  • Htx: 329 færre elever
  • Hf: 304 flere elever

2.000 færre elever

49.235 elever søger ind på en gymnasial uddannelse i år. Det er cirka 2.000 færre elever end sidste år.

Det svarer til, at 74 procent af eleverne søger ind, når de forlader 9. eller 10. klasse.
Sidste år var andelen 74,3 procent.

Undervisningsministeriets notat om søgetal