131 skoler reddede Lectio i fællesskab
Pengesedler

131 skoler reddede Lectio i fællesskab

Stort set alle skoler, der bruger Lectio, var med til at finansiere den revisorerklæring, der sikrede, at de ikke skulle skifte software.

131 ud af 135 Lectio-kunder sagde ja tak, da de før sommerferien blev spurgt, om de ville give penge til en såkaldt systemrevisionserklæring.
Den skulle sikre, at gymnasierne også i fremtiden måtte bruge Lectio som it-system uden at komme i clinch med en ny bekendtgørelse.

Forhistorien er, som gymnasieskolen.dk tidligere har fortalt, at en ny bekendtgørelse om gymnasiernes it-systemer trådte i kraft sidste år.
Det betød, at skolerne fra 1. april i år kun måtte bruge et it-system, der havde gennemgået en såkaldt systemrevision.

Læs: Lectio godkendt i sidste øjeblik

Lectio nægtede
Ludus, der produceres af edb-giganten CSC, fik hurtigt lavet en erklæring.
Lectio, der ejes af MaCom, nægtede derimod at få lavet en revisionserklæring. Det skyldes, at direktør Martin Holbøll mener, at Styrelsen for It og Læring (STIL) ikke kan være myndighed på området, når styrelsen samtidig udbyder det konkurrende it-system EASY-A, der primært bruges på erhvervsskolerne.

Kun fire sagde nej
Det betød i praksis, at op mod 90 procent af landets gymnasier ville skulle skifte it-system, overføre data og oplære medarbejderne i det nye system henover sommerferien, hvis ikke der kom en løsning.

Men så trådte Jens Boe Nielsen til. Han er tidligere formand for Rektorforeningen og nuværende rektor på Nørre Gymnasium. Desuden har han et specielt forhold til Lectio, da Martin Holbøll startede udviklingen af systemet, da han var elev på netop Nørre Gymnasium.

Sammen med Peter Kuhlman, der er rektor på Frederiksborg Gymnasium og HF, skrev Jens Boe Nielsen til de cirka 135 skoler, der brugte Lectio for at høre, om de ville være med til at finansiere en revisionserklæring udenom MaCom. Kun fire af skolerne takkede nej.

Det betød, at revisionsfirmaet Price Waterhouse Coopers den 30. juni kunne aflevere en systemrevisionserklæring om Lectio til Styrelsen for It og Læring – dagen inden den forlængede deadline, skolerne havde fået.

Regningen for erklæringen er på 390.000 kroner inklusiv moms. De penge, små 3000 kroner per skole, står Peter Kuhlman fra Frederiksborg Gymnasium nu for at indkræve hos skolerne.

Skaber tvivl om Lectio
Jens Boe Nielsen er glad for, at missionen lykkedes og fortæller, at han har fået glade emails fra mange rektor-kolleger.

“Vi bruger allesammen et system, som vi er glade for, og som fungerer godt. Det ville være meget svært, hvis vi skulle skifte i ferien.”

Til gengæld er han skuffet over, at det var nødvendigt.

“Vi kan ikke gennemskue, hvad der er så alvorligt i konflikten mellem STIL og Lectio, at Lectio vil satse hele firmaet. Der opstår også en tvivl om, hvorvidt vi kan stole på systemet fremover,” siger han.